مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از وقوع 24 فقره آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی این استان خبر داد و گفت: شهرستان‌های گیلان‌غرب و سرپل‌ذهاب به لحاظ وسعت آتش‌سوزی تا‌کنون بیشترین آسیب و خسارت را داشته‌اند.
کد خبر: ۴۷۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 13 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از فارس،مراد شیخ‌ویسی ، اظهار داشت: منابع و عرصه‌های طبیعی یکی از بسترهای حیات انسان و زیربنای توسعه و پایداری جوامع بشمار می‌روند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه جنگل‌ها و مراتع را تکیه‌گاه مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: جنگل‌ها و مراتع عرصه‌ای برای تولید چوب، زیستگاهی برای زندگی گونه‌ها مختلف گیاهی و جانوری، منبعی برای تولید اکسیژن و گردشگاهی برای تفریح گردشگران که نه فقط به نسل حاضر، بلکه به تمامی نسل‌های آینده کشور تعلق دارد.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه با داشتن هزاران هکتار عرصه‌های طبیعی و ملی از جمله جنگل‌های بکر بلوط زاگرس از دیرباز یکی از مناطق غنی جنگلی و مرتعی کشور شناخته شده است که بارندگی‌های مناسب از عوامل مهم افزایش پوشش گیاهی و مرتعی عرصه‌های جنگلی استان در سال‌جاری بوده است.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل گرما زنگ‌ خطر برای جنگل‌ها و مراتع این ثروت ملی نواخته می‌شود، اضافه کرد: از اوایل خرداد‌ماه تا اوسط فصل پاییز در سال‌های اخیر شاهد موارد متعدد آتش‌سوزی در این عرصه‌ها بودیم.

این مسؤول منشا بیشتر از 90 درصد از حریق در جنگل‌های استان را خطای انسانی اعلام و بیان کرد: بخش عظیمی از این آتش‌سوزی‌ها در اثر سهل‌انگاری گردشگران و کشاورزانی است که اقدام به سوزاندن پس‌چراهای مزرعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: 24 فقره آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان اتفاق افتاده که شهرستان‌های کرمانشاه و اسلام آباد‌غرب به لحاظ تعداد دفعات و گیلانغرب و سرپل‌ذهاب به لحاظ وسعت آتش‌سوزی بیشترین آسیب و خسارت را داشته‌اند.

شخ‌ویسی مهمترین راهکار برای کاهش چنین حوادثی را افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی دانست و گفت: در سال‌های اخیر شکل‌گیری گروه‌های مردم نهاد و اجرای برنامه آموزشی به ویژه آموزش دهیارن و روستائیان قدم‌های خوبی برای آگاهی‌بخشی مردم در صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی برداشته شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، محول کردن مسؤولیت به مردم بومی در قالب طرح دیده‌بان، راه‌اندازی گشت‌های شبانه‌‌روزی، احداث استخر ذخیره آب در مناطق مختلف به ویژه عرصه‌های بحران‌خیز، خرید و در اختیار داشتن بالگرد و سایر تجهیزات اطفا مانند دمنده اطفا و در نهایت پوشش نیروی امدادی و اطفاکننده همگی می‌تواند به پیشگیری و کاهش خسارت و مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کمک کند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار